fredag 4 juni 2010

Vinterdäck test 2010

Närmar sig vinterväglag och vinterdäck. Följande kan även vara bra att veta om vinterdäck: Vinterdäck ska vara gjorda för vinteråkning och vara märkta med något av följande: Mud and Snow, M.S, M&S, MS, M+S, M-S. S Däck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda i kalt klimat. Vinterdäck tål däremot kylan. Något som man bör tänka på är att Amerikanska däck inte alltid klarar kallt klimat.

Vilket tyvärr behövs i Sverige, Det behövs tyvärr under vår vinter. Vinterväglag Mönsterdjup behövs på minst 3mm när du kör personbil, lätt lastbil med mera i Sverige. Detta gäller första dec till 31:a mars så tänk på mönsterdjupet. Detta är bra att tänka på när du ska köpa vinterdäck. De bästa däcken bör vara bak. För att minska risken för sladd. Det finns dock undantag för vinterdäck, dessa är: När man provkör eller bogserar fordon i samband med en reperation.

Vid färd till och ifrån närmaste bilbesiktning Ifall fordonet är registrerat utomlands Om fordonet är 30 år eller äldre. Ifall färden avslutas eller påbörjas i utlandet. Om fälgdiametern är 10 tum eller mindre.

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. tycker att det är en riktigt bra artikel, jag har precis köpt nya däck på http://www.dackia.se de var riktigt bra och snabba :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tydligen är det Nokian eller Contintal som fått bäst testresultat i år. I alla fall enligt http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdacken.html

    SvaraRadera
  5. Det finns flera testvinnare med dubbfria däck. Du kan läsa mer på Testvinnare Vinterdäck Test 2010

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Snart dags att byta tillbaka!
    Jag köper alltid mina däck på Gummihuset och är supernöjd hittills.
    www.gummihuset.se

    SvaraRadera